Στις 12 το μεσημέρι αναμένεται να συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΝΟ προκειμένου να λάβει και επίσημα την απόφαση αναστολής της απεργίας των ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα, όπως γράφει η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Eκτός απροόπτου τα δρομολόγια αναμένεται να αρχίσουν να εκτελούνται κανονικά από τις δύο το μεσημέρι και μετά.
Η αναστολή της απεργίας έρχεται μετά τη χθεσινή συμφωνία μεταξύ του συνδέσμου επιχειρήσεων επιβατηγού ναυτιλίας και της ΠΝΟ για αυξήσεις μισθών κατά 7% στη διετία. Νομοτελειακή θεωρείται πλέον η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων από το 2025.
Οι αυξήσεις των μισθών συμφωνήθηκαν ύστερα από τριήμερη απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας που επέφερε, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, ματαίωση των ταξιδιών περισσοτέρων των 100.000 επιβατών, 9.000 φορτηγών και 15.000 Ι.Χ. Η απεργία ξεκίνησε αρχικά την Τρίτη και Τετάρτη και κατόπιν παρατάθηκε για την Πέμπτη και την Παρασκευή, αλλά τελικά αργά το απόγευμα της Πέμπτης ακτοπλόοι και σωματεία κατέληξαν σε συμφωνία επιτρέποντας την εκτέλεση των δρομολογίων κανονικά από σήμερα Παρασκευή.
Τα συνδικαλιστικά σωματεία των ναυτεργατών, που αρχικά απήργησαν αξιώνοντας αυξήσεις 12%, αποδέχτηκαν τελικά την πρόταση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, που προβλέπει για το 2025 αυξήσεις ίσες με τον πληθωρισμό συν 2 ποσοστιαίες μονάδες, με εγγυημένη αύξηση τουλάχιστον 5%, και για το 2026 αύξηση ίση με τον πληθωρισμό. Σημειώνεται ότι από το 2010 έως σήμερα οι μισθοί των ναυτεργατών (ΠΝΟ) εμφανίζονται αυξημένοι κατά 12%, έναντι 5% αυτών της συλλογικής σύμβασης της ΓΣΕΕ, σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοΐας.
Οι ναυτεργάτες τερμάτισαν την απεργία έπειτα από συμφωνία με τους ακτοπλόους για αύξηση 7% στην επόμενη διετία.
Αναλυτές που παρακολουθούν τις επιχειρήσεις του κλάδου της ακτοπλοΐας αναφέρουν ότι το ετήσιο κόστος πληρωμάτων για το σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας ανέρχεται περίπου σε 250 εκατ. και κάθε ποσοστιαία μονάδα αύξησης οδηγεί σε 2,5 εκατ. αύξηση των εξόδων.
Εκτός όμως από την αύξηση των μισθών της συλλογικής σύμβασης των ναυτεργατών, από το επόμενο έτος θα αυξηθούν σημαντικά τα λειτουργικά κόστη της ακτοπλοΐας και εξαιτίας αλλαγών στο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα καύσιμα και τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα.
κανονικά-από-το-μεσημέρι-τα-δρομολόγι-563164330
Ο χάρτης των κινδύνων στα λιμάνια – SOS από καπετάνιους
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, από τον Ιανουάριο αυξάνεται η υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων ρύπων (ETS) από 40% το 2024 σε 70% το 2025 και 100% το 2026 για την Αδριατική και την Κρήτη. Από τον ερχόμενο Ιανουάριο ξεκινάει επίσης η εφαρμογή των κανόνων FuelEU για τη ναυτιλία, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55» για την ενεργειακή μετάβαση της Ε.Ε., η οποία συνεπάγεται επιπλέον αύξηση κόστους καυσίμων λόγω της μερικής κατανάλωσης βιοκαυσίμων, ενώ βάσει ευρωπαϊκού κανονισμού θεσπίζεται στη Μεσόγειο και υποχρεωτική χρήση καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO). Μόνο το τελευταίο μέτρο αναμένεται να αυξήσει το κόστος των καυσίμων για την ελληνική ακτοπλοΐα περίπου κατά 100 εκατ. με βάση τις σημερινές τιμές.
Το κόστος καυσίμων, λιπαντικών και δικαιωμάτων ρύπων το 2024 αντιπροσωπεύει το 46% του συνολικού κόστους εκμετάλλευσης, ενώ με τις παραπάνω αυξήσεις αναμένεται να φτάσει το 52%, λένε οι ακτοπλόοι. Προκειμένου να αντισταθμιστεί το κόστος αυτό, θα απαιτηθεί αύξηση 10% των τιμών των εισιτηρίων. Και αυτό διότι ήδη τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων κινούνται σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά και είναι πρακτικά αδύνατον να απορροφηθούν οι αυξήσεις αυτές πλήρως από τις επιχειρήσεις, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Eκτός απροόπτου τα δρομολόγια αναμένεται να αρχίσουν να εκτελούνται κανονικά από τις δύο το μεσημέρι και μετά.
Η αναστολή της απεργίας έρχεται μετά τη χθεσινή συμφωνία μεταξύ του συνδέσμου επιχειρήσεων επιβατηγού ναυτιλίας και της ΠΝΟ για αυξήσεις μισθών κατά 7% στη διετία. Νομοτελειακή θεωρείται πλέον η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων από το 2025.
Οι αυξήσεις των μισθών συμφωνήθηκαν ύστερα από τριήμερη απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας που επέφερε, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, ματαίωση των ταξιδιών περισσοτέρων των 100.000 επιβατών, 9.000 φορτηγών και 15.000 Ι.Χ. Η απεργία ξεκίνησε αρχικά την Τρίτη και Τετάρτη και κατόπιν παρατάθηκε για την Πέμπτη και την Παρασκευή, αλλά τελικά αργά το απόγευμα της Πέμπτης ακτοπλόοι και σωματεία κατέληξαν σε συμφωνία επιτρέποντας την εκτέλεση των δρομολογίων κανονικά από σήμερα Παρασκευή.
Τα συνδικαλιστικά σωματεία των ναυτεργατών, που αρχικά απήργησαν αξιώνοντας αυξήσεις 12%, αποδέχτηκαν τελικά την πρόταση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, που προβλέπει για το 2025 αυξήσεις ίσες με τον πληθωρισμό συν 2 ποσοστιαίες μονάδες, με εγγυημένη αύξηση τουλάχιστον 5%, και για το 2026 αύξηση ίση με τον πληθωρισμό. Σημειώνεται ότι από το 2010 έως σήμερα οι μισθοί των ναυτεργατών (ΠΝΟ) εμφανίζονται αυξημένοι κατά 12%, έναντι 5% αυτών της συλλογικής σύμβασης της ΓΣΕΕ, σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοΐας.
Οι ναυτεργάτες τερμάτισαν την απεργία έπειτα από συμφωνία με τους ακτοπλόους για αύξηση 7% στην επόμενη διετία.
Αναλυτές που παρακολουθούν τις επιχειρήσεις του κλάδου της ακτοπλοΐας αναφέρουν ότι το ετήσιο κόστος πληρωμάτων για το σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας ανέρχεται περίπου σε 250 εκατ. και κάθε ποσοστιαία μονάδα αύξησης οδηγεί σε 2,5 εκατ. αύξηση των εξόδων.
Εκτός όμως από την αύξηση των μισθών της συλλογικής σύμβασης των ναυτεργατών, από το επόμενο έτος θα αυξηθούν σημαντικά τα λειτουργικά κόστη της ακτοπλοΐας και εξαιτίας αλλαγών στο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα καύσιμα και τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα.
κανονικά-από-το-μεσημέρι-τα-δρομολόγι-563164330
Ο χάρτης των κινδύνων στα λιμάνια – SOS από καπετάνιους
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, από τον Ιανουάριο αυξάνεται η υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων ρύπων (ETS) από 40% το 2024 σε 70% το 2025 και 100% το 2026 για την Αδριατική και την Κρήτη. Από τον ερχόμενο Ιανουάριο ξεκινάει επίσης η εφαρμογή των κανόνων FuelEU για τη ναυτιλία, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55» για την ενεργειακή μετάβαση της Ε.Ε., η οποία συνεπάγεται επιπλέον αύξηση κόστους καυσίμων λόγω της μερικής κατανάλωσης βιοκαυσίμων, ενώ βάσει ευρωπαϊκού κανονισμού θεσπίζεται στη Μεσόγειο και υποχρεωτική χρήση καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO). Μόνο το τελευταίο μέτρο αναμένεται να αυξήσει το κόστος των καυσίμων για την ελληνική ακτοπλοΐα περίπου κατά 100 εκατ. με βάση τις σημερινές τιμές.
Το κόστος καυσίμων, λιπαντικών και δικαιωμάτων ρύπων το 2024 αντιπροσωπεύει το 46% του συνολικού κόστους εκμετάλλευσης, ενώ με τις παραπάνω αυξήσεις αναμένεται να φτάσει το 52%, λένε οι ακτοπλόοι. Προκειμένου να αντισταθμιστεί το κόστος αυτό, θα απαιτηθεί αύξηση 10% των τιμών των εισιτηρίων. Και αυτό διότι ήδη τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων κινούνται σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά και είναι πρακτικά αδύνατον να απορροφηθούν οι αυξήσεις αυτές πλήρως από τις επιχειρήσεις, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.